
Aristoteles hovořil takto: "Máme čtyři ARCHAI (vnitřní), která jsou zároveň AITIA (vnější): HYPOKEIMENON (trvající hmota), STERÉSIS (zbavenost) - EIDOS (kladné určení), ARCHÉ KINÉSEÓS (realizátor pohybu)."1)
Ale i jiné a všechny z našeho pohledu jakoby první zachované filosofické texty (například Anaxagorovy zlomky) hovoří o projevech, ve kterých jsou teplé a studené, suché a vlhké vysloveně zaznamenány jako přítomné v první fázi kosmologického vývoje. "První dochovaný text, ve kterém nacházíme fyzikální teorii založenou na teple a chladnu, suchu a vlhku jako na čtyřech prvotních živlech nebo dalších složkách, se objevuje v hippokratovském pojednání O přirozenosti člověka (kap. 3, L., VI, 36,17 nn.)".2)
Anaximenova kosmologie obsahuje cosi, co se zdá být podobnou racionalizací původní teorie, pokud jde o teplo a chlad, protože popisuje změny, které vzduch podstupuje při zřeďování a houstnutí (stává se ohněm na straně jedné, větrem, oblaky, vodou, zemí a kamením na straně druhé).
A tak máme ustanoven první konstrukt původní kosmologické a mytologické látky.Hlavní protiklad je mezi ohněm a vodou, což je očividně zažitá skutečnost (stejně jako zápas mezi Héfaistem a řekou Xanthos).
Ptám se, jestli chápání „elementů“, tj. prvotních dílčích částic je pojato z mýtu o stvoření Pandóry ze země a vody, kde je naprosto zjevná úloha zemi a nebi jako ploditelům různých tvorů a i jako sexuální metafora. Pro objasnění této metafory
Teplo a sucho jsou přirozeně spojovány se sluncem a tím s nebem.
V těchto pár odstavcích jsem se pokusila nastínit vztah mezi mytologií a řeckou filozofií na příkladu vnímání stvořeného a procesu je tvoření. Mezi první lidskou vědou a obdobím předvědeckým jsou jen malé rozdíly. Navíc mýtus byl úzce svázán s každodenním životem starověkého člověka, i toho, který se sám považoval za vědce a pokoušel se čistým abstrahováním a souzením těchto abstrakce postihnout podstatu stvoření...a tak zatím stanovil "premisa". A přesto v téže době i dobách předchozích i nadcházejících římský velvyslanec v cizí zemi kreslil kolem sebe a svého štábu kruh, aby ukázal, že je zabezpečen před útokem. Babyloňané sypali na podlaze kolem postele nemocných kruh z mouky, aby odehnali démony. Němečtí židé ve středověku kreslili kruh kolem rodící ženy, aby ji uchránili před zlými duchy.
Zobrazme kvadraticky životní cykly přírody, člověka, jednotlivých elementů...dostaneme čtverec, a aby tento čtverec platil po všechny časy a kdekoli, tedy paradoxně mimo prostor a čas, učiňme ho pohyblivým - roztočme ho. Nezískáme nic jiného než kruh. Použití kruhu, (kvadratury kruhu) ať již k vymezení hranice posvátného území ( Stonehenge) nebo ochraně žádoucího atributu – zvýšenou sílou, tvoříme specifický druh energie - magii.
Čtvero ročních dob
Karel Floss
Rok věčně zkouší kvadraturu kruhu
tvářením času do čtyř extází –
a i když vím, že opět starší budu,
čtverhranný kruh mě stále opájí.
Jarem zní píseň ve znamení Panny
o zmrtvýchvstalém božím martyriu.
Pak dechne žár, jenž nahá těla mámí
a v letních nocích hraje na Lyru.
Podzimní Pegas slétá k mému domu,
když v modrých mlhách zraje ovoce.
Udeří zima. V záři Orionu
rozechvěn chystám další Vánoce.
Rok je vždy nová kvadratura kruhu:
Vivaldi kosmu skládá partituru
čtyř kantát zaklenutých v sebe
jak noc a den, jimž vládne jedno nebe.
Obrazová příloha: schéma kvadratury kruhu
W. Kandinskij - Barevná studie kvadrátu, 1913
Literatura:
1) PATOČKA. J. Kosmos a živly. Praha: Oikoymenh, 1992. ISBN 80-85241-18-8
2), 3) LLOYD. G. E. R. Kosmos a živly. Praha: Oikoymenh, 1992. ISBN 80-85241-18-8
4)Tournier, M. Eleazar aneb Pramen a keř. Praha: Argo, 1999.ISBN 80-
7203-224-0
Žádné komentáře:
Okomentovat