
autoři projektu: Jožka Procházková, Michaela Mach, Lukáš Fidler
V týdnu od 30.6 - 5.7.2008 proběhla v Domě dětí a mládeže v Jindřichově Hradci již 3. ročník výtvarné dílny

Tento ročník byl ve znamení kalhot času, které neznamenají nic jiného, než možnosti alternativního pohybu v "časoprostorovém kontinuu". Jedna nohavice značí naši skutečnost, realitu, to jak se rozprostírá a vyjevuje našim smyslů a druhá nohavice (tunel) je určena pro přístup ke světu naší imaginace(ať již nese jakýkoli název), do kterého se můžeme vždy utéct...vždy, když je v první nohavici poněkud úzko...
Existuje ten, který nás provází po světech ostatních a poskytuje části Izorezonového klíče, který nám pomůže pochopit souvztažnosti a také podstatu všech existujících světů. On se jmenuje Klíčník... Izorezony jsou myšlené čáry, které spojují stejné úrovně reality (potom můžeš přejít z jednoho vesmíru do druhého - z jedné nohavice do druhé).
Bibliotéka

planeta - knihovna...vypadá jako Benátky bez domů, všude je pouze voda a kámen. Lidé žijí ve stanech, po kanálech se dopravují, živí se z nich, pohřbívají do nich atd. Původní obyvatelstvo neexistuje, žijí zde jen obchodníci, dobrodruzi a vědci, kteří se snaží „ knihovnu přečíst“, tj. rozluštit písmena na obeliscích, kterých se všude vyskytují v hojném počtu. Obelisky jsou broušené kamenné sloupy, silné asi jako lidská ruka, vysoké asi metr a půl. V některých místech se nachází jen jeden, jinde jsou v jedné lokalitě po stovkách. Na každém obelisku jen jedno písmeno. Tato planeta je absolutně bez jakékoli techniky...
*
ranní rituál (dramatizace/animace): divadelní sál, barevné nasvícení, adepti musí prolézt nohavicí času - Černým tunelem, úvodní slovo, přemístění na pódium, kde je již stojí strom poznání, na zemi je napnutý velký formát papíru - seznamovací hra"izorezonový ňiťák" - rozsazení okolo papíru, házení klubka provázku a fixování,, poté utržení listu ze

*
dopolední ateliéry: *glazování engobou a proškrabovaní a keramický kachel - hledat ten svůj podle tvaru listu ze "stromu poznání", engobování odlévaného nádobí;* vytváření kolektivní hliněné plastiky - Pohoří hvězdného prachu - tělo jako zemský reliéf (obr);* hliněné plastiky želv, které podle mezoamerického a tichomořského mýtu nesou tento svět na svém krunýři;* točení na kruhu; *osobní erb - malba šlikou na škvartnu.
*
polední rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - nasvícení a hudba podkreslují atmosféru, v prostoru jsou sloupy knih a na každém je část klíče - jedno písmeno na keramické destičce, na zemi u vstupu je sololitové "stříbrné zrcadlo" poskládané ze "střepů". Úkolem je aby se obě družstva pohybovala po stříbrných střepech zrcadla od

*
polední terasa: *tesání itongových skulptur; *drhání náramků, výroba šperků z drátků, bavlnek, provázků, mušlí, korálků;* tkaní aj.
*

odpolední ateliéry: *výroba gumových razítek - rytí, vyřezávání svého osobního znaku a lepení na dřevěný špalík;*vytvoření návrhu pro tkaní gobelínu a jeho realizace;*enkaustika na křídové kartony a malba voskem na textil (na plotně); *glazování přežahlých engob.
Prérie 1
Je oranžová planeta, jejíž původní obyvatelé jsou podobní indiánům - chodí zásadně v zeleném a loví oranžové bizony. Pozemšťané si na tuto planetu jezdí hrát na "divoký západ" (pistole, stříbrné mince), organizují zde souboje na povolení, používají telefony i počítače. Stříbrné doly prošpikovávají celý povrch. Mimo jiné je tato planeta bohatá na archeologické nálezy.
*
ranní rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - hudba + nasvícení; v sále stojí "kowboy", který hází laso a přitahuje jednotlivé adepty k sobě,

*
dopolední ateliéry: *sgrafito - odlévání dvouvrstvé sádry, vyškrabování svého znaku či symbolického obrazce; *odlévání sádry do hliněné formy - otisky; *Algiz - prostorový objekt - kašírování sádrových obvazů na drátěnou konstrukci v životní velikosti;* dokončování předchozích tvůrčích aktivit.
*
polední rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - osvětlení + hudba, v každém rohu sálu jsou návěsti, na kterých jsou jména jednotlivých archeologických nalezišť, na pódiu sedí "odborná komise" v pláštích, která dohlíží na právoplatné a zasloužené získání vstupu na archeologická naleziště. Skupiny se musí dostat ke každému nalezišti

*
polední terasa: *tesání itongových skulptur; *drhání náramků, výroba šperků z drátků, bavlnek, provázků, mušlí, korálků;* tkaní aj.
*
odpolední ateliéry: *výzdoba dóz na pečetidla - fix na sklo;* smaltování náušnic a přívěsků;* vosk na plotně (textilní malba);* dokončování předchozích tvůrčích aktivit.
Bezzar
Je blankytná planeta - oceán modrého rosolu, na jejímž dně rostou stromy, které slouží jako stavební materiál pro stavby, vznikající na stěnách rozestoupeného rosolovitého oceánu. Žijí zde inteligentní améby, které se umí všelijak přetvarovávat, mají panožky, pomocí nichž se
*
ranní rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - nasvícený s hudbou, adepti prolézají Černou nohavicí a nakonci vlezou do bílého trika, v zápětí se vynoří "velký améb" - bílá oblá postava, obklopená průhlednou drapérií, které se mlčky pohybuje prostorem, na její tělo je poseto modrými písmeny. Z nich adepti rozklíčují název

*
dopolední ateliéry: *textilní tvorba: duhování triček;* blátěná batika na plátno - podklady pro výrobu polštářů, malba šlikou (podle předchozího návrhu) na plátno, po zaschnutí šliky malba štětcem a textilní barvou, sušení.
*
polední rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - nasvícený s hudbou, na pódium sedí velký améb - pán Modré slunce, kterému je nutné donést správný dar. Adeptům ve vstupu do prostor sálu zamezuje skupina améb, která stále opakuje "číslo modrá je dobrá". Adepti časem pochopí a jdou si do ateliéru vyrobit modré číslo na samolepicí fólii, při návratu do sálu na jsou instruováni amébou, aby se pohybovali prostorem rosolovité planety Bezzar odpovídajícím způsobem (viz hudba) směrem k amébovi Modrému slunci, na kterého nalepili modrou číslici a získali tak další keramickou destičku s písmenem - část
*
polední terasa: *tesání itongových skulptur; *drhání náramků, výroba šperků z drátků, bavlnek, provázků, mušlí, korálků;* tkaní aj.
*

odpolední ateliéry: *zažehlovaní blátěné batiky a vypírání šliky, sušení, domalba textilními konturami;* praní duhovaných triček, sušení a domalování textilními konturami;* savování černých, červených a zelených trik, sušení, dotvoření konturami.
Arank
Je futuristická, technicistní civilizace. Jejich architektura je prezentována především mrakodrapy a jinými výškovými budovami. Používají létací stroje, lasery, kamery, automaty na téměř veškerou výrobu. Je to svět rozumu, bez duše. Obyvatelé, oděni v pestrobarevných kombinézách, se chovají a vypadají jako lidé, ale nekladou si základní lidské otázky, taktéž budoucností se nezaobírají, krom představy totálního ovládnutí vesmíru. Jsou velmi pragmatičtí. Na hlavě nosí vlnový emitér, aby byli neustále ve spojení s počítačovou sítí.
*
ranní rituál (dramatizace/animace): divadelní sál - nasvícení

*
dopolední ateliéry: *výroba hudebních nástrojů z krácených papírových trubek - bubny, didgeridoo, deštné hole, ozvučná dřívka, chřestidla -podklad je malován akrylátovou barvou, zdobení balakrilových tečkováním či poléváním zaschnutí;* dotváření triček a polštářů;* glazování engobového přežahu
*
polední rituál (dramatizace/animace): tělocvična - slézání horostěny - výškových budov planety, prokázaní zdatnosti při získání dalšího písmene izorezonového klíče. Děj se přenáší zpět do divadelního sálu - nasvícení + hudba, v sále je stále napjatá sít z optických kabelů, které ústí do velké krabice uprostřed. Sálem se
*
polední terasa: *tesání itongových skulptur; *drhání náramků, výroba šperků z drátků, bavlnek, provázků, mušlí, korálků;* tkaní aj.
*
odpolední ateliéry: * smaltování náhrdelníků a knoflíků;* polichromování sádrového objektu - plastiky Algiz;* dokončování předchozích tvůrčích aktivit.
Orbis Pictus
Je interaktivní výstavní projekt Petra Nikla v prostorách Baziliky v Českých Budějovicích. Na tuto "inspekční cestu" každý obdžel svůj záznamový bloček, do které měl během výstavy zaznamenat nápady, které by při tvoření svého světa mohl využít. Na závěr výstavy jsme zahráli společnou simfonii. Po návratu byly inspekční deníky vybrány pro výzkumné účely.
*
odpolední ateliéry: *napínání blány na bubínky;* šití a vycpávání polštářů; dokončení gobelínů;* kompletace smaltových šperků - přidávání závěsů, šroubení..;* natištění osobních pečetí na díla;
v divadelním sále: *vytvoření jednotlivých světů a planet (po dvojicích či trojicích) z vyrobených artefaktů a ostatního dostupného materiálu, vytvoření legendy o jejich světě - příprava na příchod "kolaudační komise".
*
závěrečná hra/rituál: kolaudační komise zhodnotila vzniklé světy, vyslechla jednotlivé legendy a udělila kolaudační listinu - stvrzující hodnověrnost světa a obsahující tabulku s římskými číslicemi, která slouží rozluštění celého izorezonového klíče. Všichni snesou dohromady všechny získané keramické destičky, na kterých je z druhé strany arabská číslice. Tyto

Já ALGIZ - nejvyšší ze všech klíčníků, znalý

Proto věz: Tělo je naše vlastní zem,
srdce je úhelný kámen v něm,
když na cestě ptáš se kudy jít,
srdce tě nezradí, jen víru v něj mít.
V úhelném kameni s runou Algiz je skryt můj odkaz se silou uzdravovat, ochraňovat druhé a soucítit s nimi.
srdce je úhelný kámen v něm,
když na cestě ptáš se kudy jít,
srdce tě nezradí, jen víru v něj mít.
Nyní vám tento kámen podávám na dlani.

Orbis Pictus II.
ranní rituál (dramatizace/animace): nácvik na vernisáž pro rodiče a přátele.
Od 10.00 vernisáž v divadelním sále - úvodní řeč, hudební vystoupení na vyrobené hudební nástroje, prezentace světů, přípitek, raut, jednotlivé artefakty si děti odnesou s sebou.
obrazová příloha: fotodokumentace z dílny Kalhoty času a Orbis Pictus
literatura:
GAIMAN, N. Hvězdný prach
PRATCHETT, T. Úžasná Zeměplocha
LUKJANĚNKO, S. Spektrum
KOONZE, D. Koutkem oka
GOMBRICH, E. Příběh umění
OWUSU, H. Symboly Inků, Mayů a Aztéků. Olomouc: Fontána, 2004. ISBN 80-7336-195-7
COTTERELL, M. Ztracený hrob boha Viracochy. Praha: BB/art, 2004. ISBN 80-7341-327-2
OSBORNE, H. South American Mythology. New Yourk: Peter Bedrick Books, 1986. ISBN 0-87226-043-7








Žádné komentáře:
Okomentovat